13Mar

  Paleo Style & Living  

Cum coacem fara faina de grau?

 In momentul in care am decis sa renunt la grau, primul gand a fost “si eu pe ce mai intind chestii?” cum ar fi pateul, salata de icre, pasta de branza, zacusca sau orice altceva. Nici nu conta ce anume, atata vreme cat era intins pe o felie de paine. Painea era cea care conta, de fapt. In privinta acestui lucru am gasit o solutie chiar mai practica si mai sanatoasa: icrele se pot intinde pe felii de castravete, pateul pe sferturi de ardei gras, sau branza in rosii carora le-am scos miezul. Sau… facem paine paleo.

Aluaturile Paleo sunt foarte usor de realizat, trebuie tinut cont doar de cateva observatii.
 
1. Gustul aluaturilor Paleo nu vor avea niciodata gustul pe care il genereaza faina de grau. In plus, aceasta cereala contine ingredientul “magic” - glutenul - care face ca aluatul sa fie elastic iar produsul rezultat sa fie crocant, pufos sau sa isi dubleze sau tripleze marimea. Orice alta faina (migdale, cocos, tapioca, seminte de in etc.) nu pot oferi efectul si gustul fainii de grau. Lipsa glutenului din faina de migdale sau cocos face ca aluaturile sa nu fie atat de aerate sau pufoase. Odata acceptata ideea ca painea paleo nu va avea niciodata gustul painii traditionale si vei inceta sa o compari, vei putea merge mai departe.

2. Majoritatea painilor paleo sunt mai dense, dar pot fi taiate in felii pentru a putea intinde o pasta pe ele si totodata sunt destul de concentrate incat sa te saturi din una sau doua felii. Nu vei putea niciodata manca o paine intreaga la o masa pentru ca sunt foarte satioase. Astfel ne lamurim si cu ideea ca dieta paleo e mai scumpa. Vei vedea ca nu neaparat, pentru ca vei simti nevoia sa mananci mai putin cantitativ, dar vei manca mai calitativ. Chiar nu este sanatos sa mananci mult, indiferent de stilul de viata pe care il imbratisezi.

3. Nu incercati sa inlocuiti faina de grau intr-o reteta cu faina de migdale sau cocos. Acestea din urma sunt de 2 pana la 4 ori mai absorbante decat faina de grau deci o inlocuire de 1:1 nu va da rezultatul dorit. Pentru inceput, mergeti pe retete paleo deja stabilite, pana invatati sa va “jucati” cu propriile retete.
4. Cele mai intalnite tipuri de faina folosite in aluaturile paleo sunt faina de migdale si faina de cocos. In aceste doua articole am descris pe larg ce inseamna fiecare faina in parte si ce particularitati au. In plus, la faina de migdale, am aratat si cum o poti prepara in casa.

5. Painea paleo se obicei se lipeste de tava, astfel ca e indicat ori sa fie coapta in recipiente de silicon ori vasul sa fie uns in prealabil cu grasime sau ulei. Respectati intocmai reteta in cazul in care este precizat ca aluatul sa fie scos imediat din tava sau trebuie lasat pana se raceste. La fel si daca trebuie asteptat pana a doua zi sa fie feliat sau nu.

6. Faina paleo, care in general este obtinuta din nuci, are o alta durata de coacere fata de faina de grau. In general, faina din nuci se arde usor si timpul de coacere de obicei este mai scurt si nu necesita nici temperatura prea mare. Este de preferat sau nu plecati prea departe de aragaz cand faceti paine.

7. Daca vreti o paine fina, cerneti faina sau mixati foarte fin, in cazul in care o pregatiti in casa. Atentie insa daca faceti faina in casa, daca veti mixa prea tare, se poate transforma in unt. Aici am descris in detaliu cum se poate pregati faina de migdale si aici de cocos in casa.

8. Ca si grasimi, uleiul de cocos este cel mai folosit in dieta paleo, in plus are si o aroma deosebita. Nu depozitati uleiul de cocos in frigider pentru ca va fi greu de folosit, la temperaturi scazute acesta se coaguleaza. Incercati sa nu folositi uleiuri rafinate sau intens procesate, cum ar fi uleiul de floarea soarelui. 

9. Retetele paleo pot contine si lactate uneori, insa este de dorit ca acestea sa provina de la animale care sunt hranite cu iarba, crescute in aer liber si care nu au fost tratate cu hormoni si antibiotice. Untul clarificat ghee este o varianta minunata, deoarece acest ingredient este un “unt al unturilor” si, mai mult de atat, este cea mai sanatoasa varianta pentru cei care nu pot consuma produse lactate.

10. Ca si lichide pentru aluaturile paleo poti folosi oua, banane pasate, sirop de artar, lapte de cocos, migdale, miere sau alte lichide paleo. Dupa ce ati incorporat faina in ingredientele lichide si aluatul este omogen, este bine sa asteptati 10 minute si apoi sa turnati aluatul in tava.
Dieta Paleo nu inseamna privarea de mancaruri gustoase, ba chiar inseamna descoperirea altora mult mai hranitoare si mai bune pentru organismul tau. Folosind faina de migdale, cocos si indulcitori naturali, poti sa te bucuri in continuare de gustul bun al clatitelor, gogosilor si al painii.